start O mnie Gabinet Dojazd Kontakt

Zaburzenia obsesyjno -kompulsywne

Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zwane również nerwicą natręctw są jednym z częstszych powodów zgłoszenia się do psychiatry. Często pacjenci trafiają  w momencie gdy po okresie w którym sami usiłują zwalczyć objawy choroby , pojawiają się objawy depresyjne, narasta irytacja a obraz chorobowych rytuałów staje się coraz szerszy.
CO TO SĄ NATRĘCTWA I KOMPULSJE?
Natręctwami nazywami nawracające lub stale pojawiające się myśli, które są przykre, niechciane dla pacjenta. wszelkie próby przeciwstawienia się im powodują narastający wewnetrzny niepokój,zniecierpliwienie, złe samopoczucie. Myśli mają często charakter obraźliwy, drażliwy, budzą lęk. Pacjent ma jednak poczucie, że są to jego własne myśli. Natręctwom często ( ok. 80%)towarzyszy przymus wykonania jakiejś czynności czyli kompulsje. Są one odbierane jako bezsensowne, mają charakter stereotypów, rytuałów. Osoba wykonuje te  czynności, lecz zdaje sobie sprawę z ich absurdalności. Na chwilę powoduje to uczucie ulgi, obniża wewnetrzne napięcie, jednak po jakimś czasie uczucie napięcia ponownie zaczyna rosnąć a wszelkie próby niewykonania tej czynności prowadzą do jeszcze większego niepokoju- dopiero ponowne powtórzenie czynności przynosi ulgę -niestety chwilową. Najczęstszymi natrętnymi myślami są myśli dotyczące zarażenia się , zabrudzenia, obsesje zwiazane z treściami religijnymi(np bluźniercze myśli -częste też u osób bardzo religijnych).Do najczęstszych kompulsji należy  mycie rąk,oczyszczanie przedmiotów, pomieszczeń, uporczywe sprawczanie, mają one często charakter rozbudowanych rytuałów, które niekiedy tak bardzo potrafią zdominować życie pacjenta, że  całkowicie zaburza  to jego codzienne funkcjonowanie i pełnienie ról społecznych.
Nieleczone zaburzenie powoduje z czasem ich pogłębianie, narastanie mechanizmów utrzymujących dotychczaowe zachowanie. Pojawiaja się objawy depresyjne, lęki, zaburzenia snu.
LECZENIE
Leczenie zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych polega na łączym stosowaniu metod psychoterapeutycznych i farmakoterapii. Najczęściej zaburzenie ma przebieg przewlekły, jadnak odpowiednia terapia znacznie poprawia samopoczucie a często całkowicie likwiduje objawy choroby.

Leczenie chorób i zaburzeń
Depresja